2018 (65)
2017 (1)
   

Sjekkpunkt? Nei takk.

februar 21, 2018 | 2:09 pm

For de som ikke kjenner sporten godt. Dette er hva det handler om. I langdistansekjøring med hund er det mange faktorer som spiller inn. Deltakere kjører normalt fra sjekkpunkt til sjekkpunkt under løp i Norge. Når Finnmarksløpets lengste klasse nå blir endret i første fase, vil nok flere spann vurdere om hvile på sjekkpunkt er det rette valget i starten.

Rytmevalg
Kjøre seks timer, hvile tre til fire timer, så kjøre seks timer. Det er et typisk kjøremønster mange deltakere velger, i alle fall i starten av et løp. For FL-1200 blir det en lang etappe mellom start og sjekkunktet i Kautokeino. Finmåling er ikke gjort enda, men den blir mest sannsynlig på mellom 130 og 140 km.

RALPH JOPHANNESSEN under Finnmarksløpet 2015, foto av Dmitry Sharomov.
RALPH JOPHANNESSEN under Finnmarksløpet 2015, foto av Dmitry Sharomov.

Ralph Johannessen er en av vinnerkandidatene som har mye erfaring, både fra Finnmarksløpet og Iditarod. – Det viktigste er å gjøre det man har trent på. Det går an å kjøre sakte og ta lange strekk. Gjør man det kan man velge å hvile på alle sjekkpunkt. Velger man 6-4 taktikk, altså kjøre seks, hvile fire, så vil man antakelig ikke hvile på sjekkpunkt før i Neiden 1, sier Ralph som selv ikke er helt sikker på hva han blir å gjøre.

Gleder seg
En real ringrev i faget, er Tom Frode Johansen. Smilet fra Furuflaten, som vi liker å kalle han, har fullført 19 Finnmarksløp før årets utgave. Nå gleder han seg både over å få muligheten til å fullføre for 20 gang, men også over endringene som er gjort. – Jeg liker den nye førstedelen av løpet godt. At det blir lengre gjør heller ingenting for meg, sier Johansen. Han har lyst å få til et kjøremønster som er basert på hundenes døgnrytme. Forenklet betyr det å kjøre tidlig på dagen, ha en pause utover ettermiddagen, kjøre opp mot og litt over midnatt og så hvile en del på natta. – Dette kan man neppe følge til fingerspissene, og noen ganger må jeg nok prioritere å hvile på et sjekkpunkt, men i utgangspunktet er det slik jeg ønsker å kjøre. Det betyr antakelig at jeg ikke blir å se så mye på sjekkpunkt i starten, forklarer den rutinerte kjøreren som imponerte med en fin plassering i 1400 km lange Yukon Quest i 2016.

TOM FRODE JOHANSEN KJØRER FOR Å FULLFØRE SITT TJUENDE FINNMARKSLØP, foto av Jørn Losvar.
TOM FRODE JOHANSEN KJØRER FOR Å FULLFØRE SITT TJUENDE FINNMARKSLØP, foto av Jørn Losvar.

Vil hvile på sjekkpunkt
En av de som har bestemt seg for å ta hovedhvilene på sjekkpunkter er tre ganger Bergeby 650 champion, Kristian Walseth. – Vi har trent bevist på å kjøre sju timer, ta en kort hvile og så sju timer. Jeg kommer stort sett å kjøre fra sjekkpunkt til sjekkpunkt med små hviler mellom. Vi testet dette på Bergebyløpet, og jeg ser ingen grunn til ikke å holde på den planen, meddeler Walseth som understreker et moment som kan bli veldig viktig. Fart i starten. Veldig mange deltakere har trent i store snømengder og en løse spor denne sesongen. I skrivende stund er det lenge siden siste snøfall i Finnmark. Mange steder er det hardt. – På Bergebyløpet fikk flere deltakere problemer grunnet for høy fart i starten, man må passe på å ikke havne i et tempo som gir skader senere i løpet, sier Walseth som nok er den største hjemmefavoritten i den lengste klassen.

– Jeg må innrømme at jeg har troen på et bra løp, vi er veldig godt forberedt og har solid trening på de forholdene som er her oppe akkurat nå. Nå skal du vel se at det bøtter ned en halvmeter snø rett før start og klusser til hele planen min, skratter Walseth.

BESTE PLASSERING I 2017: Kristian Walseth kunne smile og glede seg over sin beste plassering i åpen klasse i 2017. Det ble en 5. plass. Til høyre for Walseth ser Kristoffer Halvorsen som kapret plassen bak Walseth. Foto, Anna Riebelova.
BESTE PLASSERING I 2017: Kristian Walseth kunne smile og glede seg over sin beste plassering i åpen klasse i 2017. Det ble en 5. plass. Til høyre for Walseth ser Kristoffer Halvorsen som kapret plassen bak Walseth. Foto, Anna Riebelova.